Werkgever verplicht medewerker 2x per week te sporten, mag dit?

Werkgever verplicht medewerker 2x per week te sporten, mag dit?

Gezond eten en sporten, twee onderwerpen waar iedereen mee bezig lijkt te zijn. Ook werkgevers stimuleren op allerlei manieren een fitte en gezonde levensstijl van hun medewerkers. Van het verzorgen van een gezonde lunch in de kantine tot bootcampen met collega’s. Maar in hoeverre mag je als werkgever de ongezonde levensstijl van je medewerkers beïnvloeden? Mag je als werkgever bijvoorbeeld aan je medewerkers vragen om te stoppen met roken en je medewerkers verplichten te sporten?

Wat vindt de rechter?

De ongezonde levensstijl van de ambtenaar in kwestie zorgde ervoor dat de ambtenaar vaak ziek was. Dit verhoogde de werkdruk van collega’s. Er volgden diverse gesprekken met de ambtenaar om haar levensstijl te verbeteren en het ziekteverzuim terug te dringen. De ambtenaar weigerde echter haar levensstijl aan te passen.

De werkgever nam daarop een drastische maatregel: de ambtenaar werd verplicht om te stoppen met roken, moest twee keer per week sporten en ze moest contact opnemen met een diëtist. Als de ambtenaar zich niet aan de gemaakte afspraken zou houden, volgt ontslag.

Het lukt de ambtenaar niet om zich aan de gemaakte afspraken te houden, ze wordt ontslagen en besluit het ontslag aan te vechten. De Centrale Raad van Beroep (CRvB), de hoogste rechter op dit gebied, oordeelt dat de door werkgever opgelegde verplichtingen te ver gaan. De opdrachten beïnvloeden namelijk de persoonlijke keuzes van de ambtenaar en gaan de arbeidsrelatie te buiten. De noodzaak van een gezonde levensstijl vloeit ook niet voort uit de werkzaamheden.

Wel overweegt de CRvB dat werkgever aanleiding had om kritisch te zijn op de houding en het gedrag van de ambtenaar, maar dat werkgever daarbij een verkeerde weg heeft gekozen. Op deze manier heeft werkgever namelijk inbreuk gemaakt op de persoonlijke levenssfeer van de ambtenaar.

strip arbeidsrecht surfgedrag

Hoe dan wel?

Als werkgever kun je de levensstijl van je medewerkers op het werk beïnvloeden. Een goed arbo- en verzuimbeleid is hierbij essentieel. Daarnaast zie je dat preventie steeds belangrijker wordt. Zo kun je de bedrijfsarts inschakelen voor advies, zelfs als er nog géén sprake is van arbeidsongeschiktheid.

Ook de preventiemedewerker, die elk bedrijf moet hebben, kan een belangrijke rol spelen bij het ‘vitaliteitsbeleid’. Samen met de arbodienst werkt de preventiemedewerker aan gezond en veilig werken binnen het bedrijf.

Een werkgever mag niet zo ver gaan dat er inbreuk wordt gemaakt op de persoonlijke levenssfeer van zijn medewerkers. Medewerkers verplichten om te stoppen met roken en verplichten te sporten gaat te ver. Kortom, je kunt als werkgever een gezonde levensstijl stimuleren maar je medewerkers hiertoe niet verplichten.

Let op: OR / PVT meer invloed bij ontslag!

Per 1 augustus 2018 zijn de nieuwe uitvoeringsregels bedrijfseconomisch ontslag van het UWV in werking getreden. Nieuw is dat een werkgever/ondernemer de personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet raadplegen als hij 25% of meer van de werknemers wil ontslaan. Als er geen PVT is ingesteld, moet de werkgever in een vergadering met de werknemers het voornemen tot ontslag bespreken en daarover advies vragen. Het UWV neemt een aanvraag van de werkgever zonder raadpleging van de PVT namelijk niet meer in behandeling. Dit betekent dat de werkgever de werknemers niet kan ontslaan.

In organisaties met meer dan 50 werknemers was de werkgever al verplicht om de OR om advies te vragen bij bedrijfseconomisch ontslag. Nu geldt dit dus ook voor kleine werkgevers. Maar ook voor organisaties met meer dan 50 werknemers zijn er veranderingen. Is ten onrechte geen OR ingesteld, dan moet er een personeelsvergadering worden georganiseerd om het voornemen tot ontslag te bespreken en de werknemers daarover advies te vragen. Het UWV neemt de ontslagaanvraag dus niet meer in behandeling zonder raadpleging van medezeggenschap.

Themamiddag 15 november 2018 voor ondernemingsraden over de AVG in de praktijk

Op donderdag 15 november a.s. organiseren KGCA en Unger Van Els Advocaten wederom een middag over de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die geldt sinds mei 2018. Deze keer praktijkgericht. Wat komen ondernemingsraden tegen, welke vragen krijgen de ondernemingsraden over privacy en hoe hiermee om te gaan? Wat mag nu wel en wat niet? Voor nadere gegevens over deze themamiddag en aanmelding, klik hier!

Muriël Nolet

[:nl]Werknemer overplaatsen naar een andere locatie, kan dat zomaar?[:]