Vijf tips bij een arbeidsvoorwaardengesprek

Vijf tips bij een arbeidsvoorwaardengesprek

Wat zijn arbeidsvoorwaarden?
De voorwaarden waarop u werkt, zijn de arbeidsvoorwaarden. Deze voorwaarden spreekt u als werknemer samen met uw werkgever af en dit wordt vastgelegd in een arbeidsovereenkomst. Bij een aantal arbeidsvoorwaarden is een minimum voorgeschreven. Zo mag u bijvoorbeeld niet minder verdienen dan het wettelijk minimumloon.

Soorten arbeidsvoorwaarden
Er zijn primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Primaire arbeidsvoorwaarden zijn zaken waarover u en uw werkgever afspraken maken, zoals over het salaris wat u gaat verdienen of de uren die u gaat werken. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn zaken die daar nog bovenop komen, zoals reiskostenvergoedingen, verlofdagen of een auto van de zaak.

Vijf tips bij het voeren van een arbeidsvoorwaardengesprek
Wanneer u een nieuwe baan heeft, zorg dan altijd dat er een arbeidsvoorwaardengesprek plaatsvindt. Tijdens dit gesprek kunt u op een zorgvuldige manier onderhandelen met uw werkgever. Vijf tips waarop u moet letten bij het voeren van uw arbeidsvoorwaardengesprek:

  1. Bereid u voor op het gesprek. Een goede voorbereiding is het halve werk.
  2. Bekijk de cao en de personeelsregeling zodat u weet waarover u kunt onderhandelen.
  3. Beargumenteer uw wensen duidelijk. Waarom zou uw werkgever u tegemoet moeten komen met deze wensen? Denk hier goed over na.
  4. Laat de werkgever altijd met het eerste aanbod komen.
  5. Geef aan dat u erop vooruit wilt gaan Tel daarom bij uw huidige salaris ook de dertiende maand mee of een bonus.

 

Conclusie
Bij een arbeidsvoorwaardengesprek is  hard onderhandelen niet aan de orde. Zorg daarom altijd dat u een positieve sfeer tijdens het gesprek behoudt. Laat zien dat u zich goed heeft voorbereid.

Wilt u meer informatie over arbeidsvoorwaarden? Neem dan hier contact met ons op.